fredag 28 september 2007

Skillnad på visit och visitation

Foto: Grup art digital, Palma

Vi har haft biskopsvisitation i vår församling på Mallorca. På sådana får man lära sig mycket. Naturligtvis får man tips och idéer om den framtida färdriktningen för arbetet, en och annan mild tillrättavisning hör också till. Men framförallt blir det några dagar som inspirerar till utveckling.

Dessutom fick jag på ett alldeles väldigt pedagogiskt sätt lära mig skillnaden på visit och visitation när jag intervjuade biskop Lennart i samband med visitationsstämman.

- Du förstår sa den lille pojken. När vi åker till mormor då är det en visit. När mormor kommer till oss. Då är det visitation, lärde oss biskopen.

Jag kunde då lära honom vad som är skillnaden på andakt och andjakt. - I det ena fallet knäpper man händerna. I det andra fallet knäpper man änderna.

1 kommentar:

Helena T sa...

Åh, vad härligt att få besök av Lennart i flera dagar! Jag kommer aldrig glömma de dagarna vi var där och han kom på besök. Vilken människa!