måndag 4 juni 2007

Grattis Land lantbruk!

Såg att Olle Eriksson tar över som chefredaktör för Land lantbruk. Tidningen är bara att gratulera. De får en rasande bra journalist. Jag hade förmånen att ha honom som reporter en gång på Hedenhös tid när jag basade för tidningen Värmlands-Bygden.

Förutom att han var skicklig skribent var han på den tiden något skeptisk till nya grejer. Han var omåttligt kär i sin gamla elektriska skrivmaskin. Maskinen var i dåligt skick. När Olle kom med sina annars så lysande manus så hade bokstäverna hoppat hit och dit.

- Du ska få en ny maskin, sa jag.
- Näe, sa Olle jag gillar min. Jag ska bara göra rent den så funkar den. Olle gick in till sig.
Efter ett tag luktade det brandrök på redaktionen. Jag gick in till Olle:

- Sven. Jag behöver en ny skrivmaskin, sa Olle som satt där med en pensel och en flaska ren bensin. Bensin och elektrisk skrivmaskin var ingen bra kombination. Det slog eld i hans gamla trotjänare.

Inga kommentarer: