lördag 3 maj 2008

Succé för Sundsvalls kammarkör på Mallorca

Sundsvalls kammarkör och Kjell Lönnå gav tre konserter på Mallorca under månadsskiftet april-maj. Tre succékonserter med stående ovationer, inte minst var den spanska delen av publiken, som var i majoritet, helt begeistrade. Kören var också väldigt inspirerade av den öppna publiken.

Själv var jag med som presentatör av konserten på Auditorium, Palmas konserthus och avslutningskonserten i kyrkan i Marratxi. Vid min sida hade jag Calle Tengroth som tolkade elegant till spanska.
Mitt i konserten i Marratxi passade jag på att överraska Kjell. Jag drog fram ett litet tvåradigt dragspel som jag funnit hemma hos vännerna Sven-Erik och Tching Öjner i Palma Nova. Kjell fick frågan: - Har du sett det här förut? Det kunde han naturligtvis inte dra sig till minnes så där på direkten.

Historien bakom det gamla dragspelet var att Sven Erik spelade på det i Salemkapellet på Alnön för drygt 55 år sedan. Förmodligen var det en söndagsskolefest eller något liknande. Det var femårige Sven-Erik´s musikaliska debut. Ackompanjatören var en då tonårig yngling vid namn Kjell Lönnå.

Inga kommentarer: