fredag 4 maj 2007

Muy rapido, eeh?

Si, muy rapido.... Jag har varit på bilverkstaden igen. AD Taller Las Vegas. Ett hål i väggen ett par kvarter bort från vår bostad i centrala Palma. Fortfarande är min spanskkunskaper allt för skrala, så det var lite smånervöst. Jag stannade till med Kangoon utanför verkstaden med motorn igång eftersom jag startat den på startkablar med kyrkoherdens benägna bistånd.

Jag tutade. Verkstadskillen kom ut. Med foten på gasen gjorde jag en uppgiven gest med armarna. - Bateria, no carga..... sa jag. Han visade med en gest att det bara var att köra in på den enda lediga platsen i verkstaden. Sedan pratade han på. Det visar sig att man börjar förstå en hel del. Först förstod jag att han tyckte originalbatterier var alldeles för dyra och att det tog lång tid att få fram. Men ett sprillans nytt, billigare, med två års garanti skulle kunna sitta i min bil ganska snart.

Han ringer i sin telefon. Sedan frågar han om jag kan vänta fem minuter. - Claro, säger jag självsäkert som en infödd.

Inom fem minuter har en bil från reservdelsleverantören dykt upp för att leverera ett batteri. Ytterligare fem minuter senare spinner min Renault Kangoo som en katt.

Muy rapido, eeh?, säger killen i verkstaden och ler. - Si, muy rapido. Muchas gracias, säger jag och åker glad därifrån.

2 kommentarer:

kantorn sa...

På min tid gick ryktet om att den mekanikern var en stor skojjare som sålde gamla torra däck till nypris osv. Men han kanske bättrat sig....

Helena T sa...

Men, du! Det är ju så man blir alldeles rörd över hur bra du klarar dig bland los españoles! Muy bien, "Esben"!

:-)
/Helena